נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

איך יודעים מהו נכס פוטנציאלי לתמ"א?

לאחר השיפוץ

ישראלים רבים מתלבטים האם הבניין שלהם מתאים לפרויקט תמ"א 38, האם הבניין נופל תחת ההגדרות החוקיות לפרויקט מהסוג הזה ומה הסיכוי שפרויקט מסוג זה ייצא לבסוף אל הפועל, ננסה להסביר איך יודעים מהו נכס פוטנציאלי לתמ"א?

 

תמ"א 38 – מה זה?

תמ"א 38 היא תוכנית לאומית שיצאה לדרך מתוך מטרה לחזק מבנים מפני רעידות אדמה, העיקרון שסייע לפרויקט לקבל אישורים ממשלתיים הוא העובדה שהמדינה לא נדרשה להשקיע כספים ממשלתיים בפרויקט.

הרעיון המסדר של הפרויקט הוא שקבלנים ויזמים יקבלו זכויות בנייה עודפות על בניינים שזקוקים לחיזוק מבני מפני רעידות אדמה,  הקבלנים מצדם ייהנו ממכירת הדירות החדשות שיבנו, הדיירים ייהנו מדירות חדשות גדולות יותר ומשופצות והמדינה תהנה מבניינים בטוחים יותר.

למידע נוסף – תמא 38 תל אביב

 

מספר כללים לבחינת התאמת הבניין לתמ"א 38

ברמת העיקרון ההוראה הממשלתית מחילה את התוכנית על כל המבנים שקיבלו היתר בנייה לפני 1.1.1980. כלומר אם הבית שלכם קיבל אישור בנייה לפני שנת 80', גם אם בפועל בנייתו הושלמה שנים אחר כך יכול להשתתף בפרויקט מבחינה חוקית.

לאחר מכן יש לבדוק דרך ועדת התכנון והבנייה האם הבניין בו אתם גרים מתאים לפרויקט תמ"א 38, בכל רשות מקומית יש ועדת תכנון ובנייה שניתן לבדוק באמצעותה את ההתאמה, בחלק מהרשויות המידע קיים באינטרנט כך שלא תצטרכו לצאת מהבית כדי לקבל את המידע הדרוש לכם.

לאחר הבדיקה הראשונית הזאת כדי לפנות לאיש מקצוע שיש לו ניסיון בפרויקטים מסוג זה ולשמוע את חוות דעתו המקצועית בנוגע להתאמת הבניין לתמ"א 38, יש חשיבות אדירה ליזם שאליו תפנו לאור העובדה שאין תו תקן שמבטיח לכם תמורה מסוימת בתמורה לכך שתבצעו את הפרויקט בבניין, בסופו של יום מדובר בעסקה כלכלית בין היזם ובין הדיירים.

 

מה צריך לבדוק בשביל תמ"א 38?

יש מספר קריטריונים נוספים שמשפיעים על התאמת הבניין לפרויקט תמ"א 38, הבניין צריך להיות רב קומות, כלומר הוא צריך להיות בעל לפחות 3 קומות, בניינים בגובה קומה או שתיים לא מתאימים לפרויקט תמ"א על פי חוק.

כמו כן, שטח הבניין צריך להיות בגודל של לכל הפחות 400 מ"ר, אם הבניין שלכם לא עומד באחד משני הקריטריונים הללו הוא ככל הנראה לא מתאים לפרויקט תמ"א 38 ולא יקבל אישור מועדת התכנון והבנייה המקומית.

השאלה האחרונה שיש לתת עליה את הדעת הוא ייעוד המבנה, בניינים המיועדים להריסה לא מתאימים לפרויקטים מסוג תמ"א 38, כלומר למרות שמטרת הפרויקט היא לחזק מבנים ברגע שהוכרז שהבניין מיועד להריסה לא ניתן להכניסו למסגרת התמ"א.

אם לסכם את כל תנאי הסף לפרויקט מסוג זה, על הבניין להיות בן לפחות 3 קומות, על פני שטח של 400 מ"ר או יותר, מועד תכנון הבניין צריך להיות מוקדם משנת 1980 וחשוב שהבניין לא יהיה מיועד להריסה, בניין שממלא אחרי כל התנאים הללו ככל הנראה יתאים לפרויקט מסוג תמ"א 38.

בניין בשיפוץ

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא פיננסים
מס שבח
מה זה מס שבח?

מדינת ישראל גובה מיסים שונים מאזרחי המדינה, ממס הכנסה בסיסי על עבודה ועד מס על רווחי הון, מס רכישה