נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

איך למחוק חובות ללא צורך בפשיטת רגל

לקיחת הלוואה

מחיקת חובות היא הסדר משפטי שנועד לאפשר לחייבים שצברו חובות גדולים לשקן את מצבם הכלכלי. דרך המלך דל מחיקת חובות עוברת בהליכיי פשיטת רגל, שיחד עם הרווחה שמביאה איתה מחיקת החובות כוללים בתוכם גם וויתורים מצד החייב (וויתור על השליטה בנכסים ועוד). חשוב לזכר שישנן דרכים נוספות להשיג מחיקת חובות, הפתרונות האלה עלולים להיות מורכבים יותר ולכן חייב שמעוניין בהם צריך לקבל ייעוץ מגורם מקצועי (כמו זה שאפשר למצא באתר http://www.hovotlaw.co.il כדי שיעבור את ההליך בשלום.

 

פשיטת רגל  – החסרונות

כמו שציינו לעיל, הדרך המוכרת למחוק חובות היא ע"י הכרזה על החייב כפושט רגל (הליך שיכול להיות יוזמה של החייב, הנושים או היועץ המשפטי לממשלה). למרות היותה פשוטה יחסית (לפחות במבט ראשוני) היא מלווה בחסרונות רבים. הליך פשיטת רגל מעביר את השליטה בנכסי החייב לידיו של נאמן (או מפרק) שתפקידו למקסם את אפשרויות הגבייה של הנושים השונים. פשיטת רגל גם מונעת מהחייב "להבריח" מתשלום החוב (ע"י העברתם לקרובים או לידידים) ובכך מנתק, הלכה למעשה בין החייב לנזקיו. למרות רכיבי השיקום הכלכלי שנוספו לחוק בגירסה המאוחרת שלו, פשיטת רגל עדין מהווה כלי בעיקר בידיהם של הנושים.

 

מחיקת חובות – המסלול החלופי

אפשרות נוספת למחוק חובות שעוברת גם היא בהיכל בית המשפט היא בקשה למחיקת חובות המוגשת לבית משפט. במסגרת הבקשה על החייב להצהיר (וממילא גם להוכיח) שהוא אינו מסוגל לשלם את חובותיו. השופט המטפל בתיק רשאי (בהתאם לנסיבות העניין) לאשר את הבקשה ובכך למחוק חלק מהחוב (ולא את כולו). כדי שהבקשה תאושר יש צורך להוכיח שהיא מטיבה עם כל אחד מהנושים (למשל – היא מגדיל את האפשרות שהיא יזכה לקבל ולו חלק קטן מהסכום המגיע לו). בנוסף, כתנאי לאישורה של הבקשה מוטלת על החייב חובה לשלם חלק מהסכום בתור דמי רצינות לנושים. יש להדגיש שהאפשרות לפתוח בהליך מסוג זה קיימת רק בתנאי והנושים לא פתחו בהליכים אחרים (למשל – ההליך ה"רגיל" של פשיטת רגל) טרם הגיש החייב את הבקשה.

 

מחיקת חובות ללא מעורבות של גורם שיפוטי

אפשרות נוספת שקיימת לחייבים היא לנסות להסדיר בעצמם את החובות מול הנושים ולא לכפות על אחד הצדדים הסדר. במבט ראשון נראה  שאין סיבה להניח שהנושים יוותרו מרצונם על גביית החוב (כך שההצעה הזו חסרת סיכוי). אלא שיש לזכור שלעיתים קרובות ע"י וויתור על חלק מהחובות יוכלו הנושים להציל משהו מהחובות האבודים שלהם. ככל שנטל החובות יקטן יתאפשר לחייב לשקם את עצמו כלכלית ולפרוע את חובותיו. שימוש במסלול כזה צריך להתבצע תוך ליווי של גורמים כלכליים.

 

סיכום

פשיטת רגל היא הליך מורכב ומסובך שעלול להסב נזקים לחייב, ישנן דרכים אחרות שלעיתים יכולות להיות אפקטיביות יותר כדי להגיע למחיקת החובות המיוחלת. אפשר למחוק את החובות ע"י פנייה לבית משפט או מו"מ ישיר עם הנושים. כדי לבחור במסלול המיטבי יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום.

איש כספים מקצועי

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא פיננסים
מס שבח
מה זה מס שבח?

מדינת ישראל גובה מיסים שונים מאזרחי המדינה, ממס הכנסה בסיסי על עבודה ועד מס על רווחי הון, מס רכישה