נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

הכול על עיוורון צבעים

כדור צבעוני

אחת התופעות הנפוצות והמעניינות בתחום הראייה היא עיוורון צבעים.

מדובר על מצב המזוהה אצל כ-5 אחוז מהאוכלוסייה ובמקרים רבים הסובלים ממנו כלל לא מודעים אליו.

אז מה זה עיוורון צבעים, ממה הוא נובע ואיך ניתן לטפל בו אם בכלל?

על כך בכתבה הבאה.

 

עיוורון צבעים – למה זה קורה?

זה אולי מרגיש לנו כל כך טבעי שאנחנו בכלל לא חושבים על כך, אבל העין שלנו כוללת מנגנון מורכב במיוחד, המאפשר לנו לראות את העולם באופן בו אנחנו רואים אותו. כמו כן, האופן בו אנחנו רואים את העולם הוא לא הביטוי הוויזואלי היחיד שלו, וישנם בעלי חיים שונים המסוגלים לראות טווח רחב יותר של צבעים מאיתנו.

התהליך בו העין מתרגמת את האור הפוגע בה לצבעים, מתבצע באמצעות תאים קטנים הנמצאים על גבי הרשתית. תאים אלו מחולקים לשני סוגים עיקריים – תאי קנים, אשר אחראים על תפיסה של אור וצל וקולטים תמונה בגווני שחור לבן, ותאי מדוכים האחראים על התפיסה הצבעונית. אנחנו אומנם חווים את העולם בצבעים אך מרבית התאים ברשתית הם דווקא תאי קנים והם אלו המסייעים לנו לפרש את הנפח והצורה של התמונה שאנחנו רואים. תאי מדוכים מחולקים לשלושה גוונים על פי אורכי הגל של האור – תאים הקולטים אור כחול, תאים הקולטים אור ירוק ותאים הקולטים אור אדום. פגיעה באחת מהקבוצות האלו, בדרך כלל מסיבה גנטית, תוביל למצב כלשהו של עיוורון צבעים. אחת הדרכים היעילות לזהות זאת היא באמצעות מבחן עיוורון צבעים (אישיהארה).

 

אז איזה סוגי עיוורון צבעים יש ואיך מאבחנים אותם?

סוגי העיוורון נחלקים לפי סוגי הקולטנים, כלומר, ישנם כאלו המתקשים בזיהוי של גווני אדום, כאלו המתקשים בזיהוי ירוק וכאלו המתקשים בזיהוי כחול. הלקות הנפוצה ביותר היא בזיהוי גווני אדום והמבחן הנפוץ ביותר לזיהוי לקות זו הוא באמצעות מבחן אישיהארה המפורסם. זהו אותו מבחן בו מוצגים לנבדק לוחות שונים בעלי עיגולים בגדלים ובצבעים שונים ועליו לזהות מספרים המופיעים על הלוחות. ביצוע המבחן בתנאי תאורה נכונים מאפשר לאבחן את הלקות באחוזי הצלחה גבוהים. כמו כן, קיימת גם גרסה אחרת של המבחן בעלת צורות גיאומטריות כמו ריבוע ומשולש במקום מספרים, המותאמת יותר לילדים. בנוסף, קיימים גם מבחנים בהם הנבדק מסדר צבעים על פני סקאלה, והם משמשים לזיהוי סוגים שונים של עיוורון צבעים.

 

יש לי עיוורון צבעים, מה אפשר לעשות?

היום לא קיימים טיפולים המסוגלים לתקן עיוורון צבעים בצורה מלאה. בוצעו ניסויים בטיפולים פולשניים בקופים, אך הם עדיין אינם מותאמים לבני אדם. ישנם אמצעי עזר כמו משקפיים שונים המשפרים את יכולת זיהוי הגוונים, או אפליקציות המסייעות בזיהוי של צבעים עבור המשתמשים. מרבית הסובלים מעיוורון צבעים מסוגלים להמשיך לחיות בצורה תקינה עם הלקות, כיוון שלרוב היא אינה פוגעת באיכות הראייה עצמה.

 

בדיקה רפואית

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות