נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

יהלומי המעבדה כבר כאן!

יהלומי מעבדה ראשית

מה הם יהלומי מעבדה ועל מה כל המהומה?

יהלומי מעבדה, הידועים גם בתור יהלומים סינתטיים או יהלומים מלאכותיים, הם יהלומים שמיוצרים בסביבת מעבדה בתנאים מבוקרים, בעזרת אמצעים טכנולוגיים אשר מדמים את התנאים הטבעיים שבמסגרתם יהלומים בדרך כלל מתפתחים באופן טבעי, כאשר הם נוצרים במעבה האדמה, מתחת לקליפת כדור הארץ. יהלומים מתורבתים המיוצרים בידי אדם בסביבת מעבדה מכילים אטומים של פחמן אשר מסודרים במבנה אופייני למבנה האטומי של יהלומים טבעיים. מאחר ויהלומי מעבדה עשויים מאותו החומר בדיוק כמו יהלומים בטבע, הם מציגים את אותן האיכויות הכימיות והאופטיות שיש ליהלומים אמיתיים.

האם יהלומי מעבדה סינתטיים שווים כמו יהלום אמיתי?


במעבדות יהלומים מקצועיות, יהלומי מעבדה לרוב מיוצרים מדגימת פחמן אשר נלקחת מיהלום קיים.
בעזרת טכנולוגיה מתקדמת אשר עושה שימוש בתנאי לחץ קיצוניים, טמפרטורה גבוהה ביותר או ריבוץ פיזיקלי – מדומים תנאי השטח הטבעיים שבהם נוצרים יהלומים. ביצירת יהלום בתנאי מעבדה ניתן להשפיע על הגוון הסופי שלו בעזרת שילוב של תרכובות נוספות בתהליך היצור של היהלום. בדומה למה שמתרחש בטבע – כאשר כמויות קטנות של שיירי יסודות כימיים נוכחים בסביבת הגידול של יהלום מעבדה במהלך שלב ההתפתחות של היהלום הסינתטי – נוצרים יהלומי מעבדה במגוון צבעים מרהיבים.
ההבדל היחיד בין יהלומי מעבדה ליהלומים טבעיים בהיבט זה, הוא שהתרכובת המדויקת של שיירי היסודות שמשפיעים על צבע היהלום הסופי, עשויים להיות שונים ביהלומי מעבדה לבנים או צבעוניים לעומת ההרכב הכימי שימצא ביהלום לבן או יהלום צבעוני שנוצר בתנאים טבעיים. הדרך היחידה להבחין בין יהלום מתורבת ובין יהלום טהור היא באמצעות שימוש בציוד מיוחד ויעודי לזיהוי ההבדלים המינוריים בין השיירים הכימיים ששולבו בתהליך הגדילה של יהלום במעבדה ובין אלו שימצאו במבנה הקריסטלי של יהלום שנוצר בטבע.

 

האם קיים הבדל בין יהלומי מעבדה ובין תחליפי יהלום?

מן הראוי לציין כי קיים הבדל בין יהלומים סינתטיים לבין אבני חן שמשמשות כתחליפים ליהלום.
ישנן אבנים טבעיות כגון זירקון, אשר נוצרת באופן טבעי ללא התערבות מגע אדם (שלא לבלבל עם זירקוניה שהיא זכוכית בצבע שקוף אותה מייצרים באופן מלאכותי לגמרי והיא משמשת בתור אלטרנטיבה זולה ליהלום אמיתי). אבן הזירקון מכיל תערובת של יסודות הזירקוניום, חמצן וסיליקה ויכולה להגיע במגוון גוונים וגימורים – החל משקיפות מלאה (כמו יהלומים טהורים) ועד למגוון גוונים אחרים, כאשר במקרים אלו הצבע הסופי של אבן הזירקון יושפע מתנאי הטמפרטורה ומן הריכוז של הרכיבים הנוספים שנכחו בתהליך הגדילה של האבן. בדומה לזירקון ישנה גם אבן המואסנייט ( Moissanite ) שהיא בין אבני החן הקרובות ביותר במאפייניהן ליהלומים אמיתיים. למרות האיכויות של תחליפי יהלום כמו אבן זירקון או מואסניט, וכן הדמיון שלהן ליהלומים טבעיים, לצד העלות הנמוכה של אלטרנטיבות אלו בהשוואה ליהלומים אמיתיים – חשוב לציין כי תחליף יהלום אינו קריסטל פחמני אמיתי. כלומר, לזירקון או מואסנייט אין את אותן התכונות הכימיות והפיזיקליות שמייחדות יהלומים אמיתיים שנוצרו בטבע, וזוהי גם הסיבה שבגינה תחליפי יהלומים אלו נמכרים במחיר נמוך משמעותית אף מיהלומים שיוצרו במעבדה ומתאפיינים באיכויות כימיות ופיזיקליות זהות ליהלומים טבעיים. את ההבדל בין אבני מואזנייט / זירקון ויהלומי מעבדה אפשר לראות גם בעין בלתי מזוינת. יהלומים "אמיתיים" ויהלומים סינתטיים שניהם מתאפיינים במוליכות חום שהיא שונה מהמוליכות של אבני זירקון וניתן לזהות הבדלים אלו בעזרת מכשור בסיסי לבחינת יהלומים. יתרה מכך ניתן להבחין בין יהלומים ואבני מואסניט על פי האופנים השונים שבהם נשברות קרני אור במגע עם האבן.

 

מדוע יהלומים מלאכותיים הם יהלומים מלכותיים

יהלומי מעבדה מדגימים כאמור את אותן האיכויות הפיזיות, הכימיות והאופטיות שמאפיינות יהלומים טבעיים, ובנוסף לכך מציגים את אותו הברק, הנצנוץ והיוקרה שתמצאו ביהלום טבעי. כלומר, בכל המובנים – יהלום מעבדה הוא בעצם יהלום אמיתי לכל דבר ועניין! תהליך ההווצרות שלו הוא פשוט קצר יותר ושונה מהאופן שבו יהלום טבעי נוצר בטבע, אך האיכויות וכמובן רמת העמידות של יהלום סינתטי הן זהות למה שתקבלו עם יהלום מהטבע. בבחינת יהלום סינתטי באמצעות זכוכית מגדלת מקצועית המשמשת צורפים המתמחים בשיבוץ יהלומים,  קשה עד בלתי אפשרי להבחין בהבגל בין יהלום מעשה ידי אדם ובין יהלום מלאכותי שיוצר במעבדה. הדרך היחידה שבה ניתן בעצם להבחין בין יהלום שגודל במעבדה ויהלום טבעי היא בעזרת שימוש בציוד בדיקה מקצועי שמיועד למטרה זו. מכל יתר הבחינות – מדובר ביהלום מקורי, איכותי, יוקרתי ומרשים – לכל דבר ועניין. בדומה ליהלומים רגילים, גם יהלומים שיוצרו במעבדה באים במגוון משקלים ( Carat ) ורמות נקיון ( Clarity), חיתוך ( Cut ) וצבע ( Color ) שונות. כל יהלום מעבדה הוא יחודי ושונה ממשהנו. כאשר אתם רוכשים יהלום מעבדה אנו ממליצים בתוקף לוודא כי אתם מקבלים בעת הרכישה תעודה שמאשרת כי זהו אכן יהלום מעבדה ולא יהלום מזויף. יהלומי מעבדה עולים משמעותית פחות מיהלומים טבעיים ועם זאת, מציעים לצרכן תמורה מדהימה למחיר.

 

יהלומי מעבדה – האלטרנטיבה המוסרית לכריית יהלומים

יהלומים טבעיים הם מחצב טבעי נדיר ביותר בימינו ולכן הכריה של יהלומים בטבע היא תהליך מורכב ביותר, ממושך ואף מסוכן. כריית יהלומים טבעיים כרוכה בפגיעה מתמשכת ובלתי הפיכה בסביבה, ולעתים קרובות גם בניצול נוראי של אוכלוסיות חלשות במדינות עולם שלישי, בהן נמצאים מכרות היהלומים. כאשר רוכשים יהלום טבעי קשה להבטיח ב100% כי אכן קיים פיקוח על תהליך הכריה ולכן אי אפשר לומר בודאות כי היהלומים האמיתיים אכן מגיעים ממקור נטול ניצול בעיות מוסריות.
לקוחות אשר מעונינים באפשרות חלופית ליהלום שמקורו במכרות יהלומים, ישמחו לגלות כי יהלום מעשה ידי אדם הוא בהחלט אלטרנטיבה אנושית יותר, מצוינת, איכותית מאוד – וכן, גם אקונומית בהרבה.

יהלומי מעבדה
סיכום

יהלומי מעבדה מציעים בשורה פורצת דרך בתחום התכשיטנות וטכנולוגיית יצור התכשיטים.
אין ספק כי אם לוקחים בחשבון האת העלות האטרקטיבית לצד הזמינות, המגוון והפן המוסרי של יהלומי מעבדה – קשה להתעלם מהיתרונות הבולטים של יהלומים סינתטיים. המראה של יהלום מעבדה זהה כמעט לחלוטין למראהו של יהלום מהטבע והוא נראה נפלא על כל טבעת יהלום או תכשיט יוקרתי אחר, והיתרון הגדול? במחיר של יהלום מתורבת, תוכלו לרכוש אבן גדולה ומנצנצת יותר ממה שכנראה הייתם יכולים להרשות לעצמכם לו הייתם מתעקשים על קניית יהלום טבעי היכנסו לאתר גרין דיימונדס ורכשו את היהלום האהוב עליכם.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא תכשיטים