נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

כיצד פותחים תיק ברבנות? מה חשוב לקחת בחשבון?

בית הדין הרבני

עבור רובנו, הרבנות לא משחק תפקיד גדול מאוד בחיי היומיום. יחד עם זאת, יש לה משמעות קריטית כאשר זוג נשוי בישראל מבקש להתגרש. בכתבה הבאה נסביר כיצד פותחים תיק ברבנות ומה חשוב לקחת בחשבון כשעושים זאת.

 

מתחילים מבירורים

פתיחת תיק בבית הדין הרבני כמוה כעניין משפטי לכל דבר. לכן חשוב לעשות מחקר מקדים ולהבין מה המשמעות של פתיחת תיק, מהם העניינים הטכניים והמהותיים הכרוכים בכך וכיצד עושים זאת באופן המיטבי ביותר שלא ייצור בעיות בהמשך. מומלץ מאוד להיוועץ עם גורמים מקצועיים בנושא, כלומר עורכי דין המתמחים בגירושין.

אלו יוכלו ללוות אתכם החל מהשלב הראשון של פתיחת התיק ברבנות (ואפילו לפניו, כאשר מדובר רק בהתלבטות) ועד לחתימה סופית על הסכם גירושין ראוי שיהלום את צרכיכם. בצד הייעוץ המקצועי משפטי, מומלץ לעשות שיעורי בית בעצמכם ולברר באינטרנט מה המשמעות של גירושין ושל הליכה לבית הדין הרבני. מאמר טוב להתחיל בו יהיה איך פותחים תיק ברבנות מאת עו"ד הלנה שמחי.

 

בהסכמה או בתביעה

יש שני אופנים עיקריים דרכם מוגשת הבקשה להתגרש ברבנות: גירושין בסכמה או תביעת גירושין. שני אלו שונים למדי זה מזה. גירושין בהסכמה הם למעשה הסכם כתוב בין בני הזוג המבקשים להתגרש (במקרים רבים מנוסח בעצתו ובליווי של עורך דין) ומבטא את האופן בו הם רוצים שגירושין אלו יתממשו: חלוקת הרכוש, הסדרי המשמורת על הילדים המשותפים וכיוצא בזה.

בית הדין הרבני עובר על ההסכם, בוחן שהוא אכן נראה סביר ומשקף את רצונם של שני הצדדים ולרוב נוטה לאשר אותו ללא מורכבות מיוחדת.מנגד, תביעת גירושין היא הליך שנפתח במעמד צד אחד, אשר מבקש להתגרש מבן או בת הזוג. במצב זה יש צורך להמציא לבית הדין הרבני עילה לגירושין.

יש מספר עילות סבירות לגירושין על פי הרבנות, אשר מקורם בהלכה. בין היתר ניתן למנות אלימות פיזית או מילולית, עקרות או חשד לבגידה. הסיבה לצורך בעילה הוא הרצון למנוע גירושין חפוזים. ככלל, בית הדין הרבני עושה מאמצים אדירים כדי למנוע גירושין מיותרים ומכאן הצורך להתעמק ולהביא סיבה הגיונית על בסיס ההלכה בשביל לפרק את הנישואים.

 

כורכים הכל יחדיו

עוד מושג שחשוב להכיר בהקשר של פתיחת תיק ברבנות הוא תביעה כרוכה. תביעה זאת היא תביעה שמבקשת לכרוך את העניינים הנלווים לגירושין: רכוש, הסדרי ראייה, משמורת וכדומה, בתביעת הגירושין שמנהלת הרבנות. ככלל נושאים אלו נמצאים תחת סמכותו של בית הדין לענייני משפחה, אך התביעה הכרוכה מאפשרת להעבירם לסמכות בית הדין הרבני יחד עם תביעת הגירושין.

המוסכמה הכללית גורסת שלגבר מוטב להתדיין ברבנות בעוד שלאישה עדיף בית המשפט האזרחי לענייני משפחה. עם זאת מדובר באמרה שלא תמיד נכונה. בכל מקרה חשוב להכיר בשני מוסדות אלו ולהתייעץ עם עורך דין בקי לאן כדאי לפנות עם הנושאים שמסביב לגירושין.

בית הדין הרבני

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין גירושין