נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה זה מס שבח?

מס שבח

מדינת ישראל גובה מיסים שונים מאזרחי המדינה, ממס הכנסה בסיסי על עבודה ועד מס על רווחי הון, מס רכישה על דירה ומס שבח. במאמר הזה אנסה להסביר מהו מס שבח, מדוע הוא בכלל קיים ומה הייתה מטרת המחוקק כשהחליט שמס זה ראוי שיגבה מהאזרחים. 

 

הגדרת מס שבח בחוק

מס שבח הנו מס שנגבה במצב בו דירה נקנתה במחיר של מיליון שקלים לדוגמה ולאחר מספר שנים נמכרה במחיר של מיליון וחצי שקלים. המחוקק החליט שעל הרווח שבין המיליון לבין המיליון וחצי שהרוויח הבעלים המדינה תגבה מס והוא – מס השבח. 

 

מס שבח על דירה שנייה ומעלה

נא לא להיבהל, מס השבח חל אך ורק על בעלים של שתי דירות ומעלה, החל מהדירה השנייה תהיו מחויבים במס שבח. חשוב שתדעו – גם אם קניתם דירה ראשונה במחיר 800 אלף ומכרתם אותה לאחר זמן מה במחיר של מיליון, אתם פטורים מתשלום מס שבח מכיוון שזו הדירה היחידה שבבעלותכם. 

 

שנת 2014 – רפורמה במס שבח

בשנת 2014 ביטלה המדינה את הפטור הכמעט גורף שהיה לאנשים מתשלום מס שבח וקבעה, שכל אדם שמחזיק בבעלותו יותר מדירה אחת ישלם מס שבח על הדירה השנייה ומעלה בשיעור של 25 אחוזים. את המס יש לשלם תוך 60 ימים ממכירת הדירה בפועל. הרפורמה ביטלה את משמעות הזמן שהייתה מיום רכישת הדירה ועד יום מכירתה, מס השבח חל בכל מקרה ללא התניית מועדים.

 

חישוב שיעור מס השבח שתשלמו – לא סיפור פשוט

חישוב מס השבח אינו דבר קל והוא כולל מרכיבי הוצאות שביצעתם בנכס כלומר, במידה ושיפצתם את הדירה לפני מכירתה תשלמו פחות. המדינה בחרה להתחשב גם בעובדה ששילמתם משכנתא ועל המשכנתא שילמתם ריבית והיא תחושב לטובת קביעת גובה שיעור מס השבח שתשלמו. גם הוצאות עורך הדין שביצע לכם את הסכם הרכישה והמכירה ניתן לחשב אל תוך מס השבח. חשוב לציין, המס יחושב רק משנת 2014 בה חוקקה הרפורמה בנושא מס השבח. על השנים שלפני לא תדרשו לשלם מס. 

 

איך מגישים מס שבח?

כדי לחשב ולשלם מס שבח עליכם למלא טופס שומה עצמית באמצעות אתר מס הכנסה. בטופס זה תפרטו את כל פרטי הנכס שלכם וכמו כן, תפרטו את כל מגוון ההוצאות שהוצאתם על הנכס בצרוף חשבוניות וקבלות על הוצאות אלה. טופס זה מהווה הצהרה שלכם לכל דבר וענין והוא מחייב. על פי הנתונים בטופס זה יקבע לכם שיעור מס השבח אותו תדרשו לשלם. 

 

מתי ניתן לקבל פטור ממס שבח?

  • ניתן לקבל פטור ממס שבח במידה ומדובר במכירת דירה יחידה שהייתה בבעלותכם לפחות 18 חודשים מעת רכישתה. גם אם לא גרתם בדירה והשכרתם אותה, עדין תהיו זכאים לפטור.
  • פטור נוסף מגיע לכם במקרה של דירה שהתקבלה מתוקף ירושה ובתנאי שאתם עומדים בכל שלושת הנקודות הבאות – זו הייתה הדירה היחידה של המוריש, אתם בני זוג או צאצאים של המוריש ובמידה והמוריש היה מוכר את הדירה בעודו בחיים הוא היה זכאי לפטור ממס שבח בעצמו.

מס שבח

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא פיננסים