נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מפרקים את החבילה: האם כדאי להיכנס להליך גירושין או גישור?

צדק ומשפט

למרות שמוסד הנישואין עדיין נחשב למוסד תרבותי מאוד חשוב בישראל ובכלל, הקדושה שלו וההילה סביבו הולכות ומצטמצמות וזוגות רבים מוצאים את עצמם בהליכי גירושין, לאחר שהבינו שהם כבר לא "באש ובמים" זה לצד זו.

אפשר לדון שעות על הקלות שבה זוגות מפרקים ביניהם את היחסים, אבל מעניין יותר לדון על ההתפכחות שחווים זוגות מסוימים, לאחר שהבינו שהרצון שלהם להתאחד ולחיות יחד לנצח הוא לא בהכרח מעשי ושהאושר האישי של כל אחד מהם לא טמון עוד בציפיות והמוסכמות החברתיות, אלא בעצמם בלבד. חלק מהזוגות מבינים שהם רוצים לסיים את הנישואין באופן הדדי אחרי תקופה מסוימת יחד וחלקם נאלצים להבין זאת לאחר שחוו משבר אמון או תקופה שבה עלו היחסים על שרטון והם מעוניינים לסיים את היחסים באופן חד צדדי.

אז האם כדאי לפנות להליך גירושין שכולל תביעה משפטית, או שכדאי לנסות קודם את הליך הגישור?

 

במצב של תביעה הדברים בדרך כלל נוטים להסתבך

מבחינת החוק – כל אדם יכול לבחור אם לנהל את הליך הגירושין על פי עקרונות הדת או עקרונות המשפט האזרחי. החיסרון הוא ששני המוסדות הללו עמוסים, אינטנסיביים, מתנהלים באריכות ולפעמים גם בסחבת – מה שגורר את הסיטואציה הלא נוחה בין בני הזוג ולא פעם פותח פתח לא מכוון למריבות וחיכוכים מוגברים ביניהם.

על אחת כמה וכמה, העניין נפיץ כשאחד הצדדים היה זה שהוביל באופן חד צדדי להגשת התביעה. למשל, מצב שבו אישה מסוימת שכרה בלש פרטי המלצה ומעקב אחר בעלה וחשפה את בגידתו בה, מבקשת לסיים את הנישואין ופועלת לכך. הבעל הפגוע מבקש צ'אנס חוזר אך לא נענה וכך נוצרים אצלו תסכול, תחושת החמצה, הרגשה של חוסר יכולת לסגור מעגל – מה שיוצר מריבות מיותרות ככל שההליך מוסיף להיגרר.

 

הגישור חוסך זמן, כסף ומייצר הבנה

לכן פיתרון חלופי של גישור, הרבה פעמים עוזר לבני הזוג להגיע להבנות ולשמור על יחסים תקינים. דרך הגישור יכולים בני הזוג לייצר שיחה רגועה ומושכלת, שלא מבוססת על אמוציות אלא על טובתם ועל טובת הילדים (אם ישנם) ובכך לסיים את הדברים בצורה מבינה ומכילה יותר, ללא כעסים וללא תחושת נקם.

מכיוון שרעיון הגישור נועד כדי להימנע מתהליכים משפטיים יקרים וארוכים, הוא מסוגל לחסוך זמן וכסף רב לא רק לבית המשפט אלא גם לבני הזוג, שיכולים לנסח פשרה הדדית בליווי עו"ד מתאים וכך להימנע מאינספור דיונים משפטיים יקרים, המלווים גם בסערת רגשות.

לכן לשאלה – האם עדיף הליך גישור או הליך של תביעת גירושין? נאמר מיד שהליך הגישור הוא העדיף מבין השניים. גם בשל יכולתו לחסוך אך בעיקר בשל יכולתו לגרום לשני הצדדים להבין, לקבל ולשתף זה עם זו פעולה מבלי לפגוע בזכויות ומבלי לקפח אף אחד מביניהם. ניתן לפנות מראש לבית המשפט ולבקש מינוי מגשר המלצות עליו הן בדרך כלל לא פקטור או מדד מקצועי, אם כי עורך דין שמכיר את המגשרים השונים יוכל לפנות אליהם באופן יזום.

גבר ואישה בתהליך

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין
הליך בוררות
מה היא העלות של הליך בוררות?

סכסוכים אינם עניין נעים, אבל לפעמים אין ברירה, הם נוצרים, וצדדים בסכסוך צריכים לפנות לגורם שלישי, שיכריע עבורם בסוגיית