נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה היא העלות של הליך בוררות?

הליך בוררות

סכסוכים אינם עניין נעים, אבל לפעמים אין ברירה, הם נוצרים, וצדדים בסכסוך צריכים לפנות לגורם שלישי, שיכריע עבורם בסוגיית הסכסוך. בדרך כלל הגורם הזה הוא בית המשפט אבל בין הדרכים האלטרנטיביות ניתן למצוא גם את הבוררות, שמתאימה לחלק גדול מסוגי הסכסוכים. לבוררות יש מגוון יתרונות, אבל האם המחיר הוא אחד מהם? בואו נבדוק כמה יעלה לכם הליך בוררות.

 

למה בוררות?

ישנן סיבות מגוונות לבחור בתהליך בוררות לשם יישוב סכסוכים, בניגוד לבחירה בתהליך רגיל במסגרת בית המשפט: ראשית התהליך כולו בנוי על פי הסכם הבוררות, שנחתם על ידי הצדדים. בנוסף, ההליך בבית המשפט ידוע בהיותו ארוך ומייגע וכן עמוס בהוצאות על אגרות ועל שכר טרחה לעורכי דין, בבוררות יסתיים התהליך בפגישות אחדות בלבד וגם עלות התהליך אמורה להיות נוחה יותר לצדדים.

 

אתם מחליטים

כאמור, הליך בוררות מתנהל על פי תנאים שהוסכמו מראש בהסכם בוררות. בהסכם הבוררות ניתן לבחור, בהסכמה, את הבורר, את אופן ניהול התהליך מבחינת מיקום ולוח זמנים וכן את האופן בו ירצו להתמודד, במקרה הצורך, עם צורך לערער על פסק הבורר שמתקבל בסיום התהליך.

ייעוץ מקצועי אודות בוררות תוכלו למצוא באתר המוסד לבוררות עסקית. בהסכם הבוררות מופיע גם סעיף שקובע ששכרו של הבורר ישולם על ידי שני הצדדים, בחלוקה שווה. בניגוד לנהוג בבית המשפט שבו הוצאות המשפט מועברות, בדרך כלל, לתשלום על ידי הצד המפסיד במשפט.

 

כמה זה עולה לנו?

על תפקידו בהליך בוררות, מקבל הבורר שכר, משני הצדדים המעורבים בסכסוך. שכרו השעתי של בורר נגזר מתפקידו ומעמדו והתשלום על ההליך משתנה גם בהתאם למספר השעות והפגישות שנדרשות לשם סיום התהליך ומושפעת גם מגובה סכום הכסף העומד במרכז הסכסוך, ששכרו של הבורר יהיה אחוז מסוים מגובה הסכום.

אם סכום הכסף שעומד במרכז הסכסוך אינו סכום גבוה במיוחד, סביר שהתשלום על שכר הבורר יהיה בין אלפים בודדים לכ-15,000 שקלים.

 

מה אומר החוק?

החוק הישראלי אינו קובע גובה שכר מחייב או מומלץ עבור מילוי תפקיד של בורר אך קובע כי במידה שאחד הצדדים חושב שהמחיר שגובה הבורר על עבודתו הוא מופרז, יכול הוא לפנות אל בית המשפט, במהלך ההליך או בתקופה שלאחריו ולבקש הפחתת שכר, אם ייקבע כי אכן השכר מוגזם באופן בלתי סביר. החוק גם מאפשר קביעה של הליך בוררות מקוצר בו מגישים הצדדים את טענותיהם בכתב ומקבלים את הכרעת הבורר, לאחר בחינת העדויות.

 

סיכום

שכר מומלץ לשעת עבודה של בורר, הנמדדת ככל זמן שהוא יותר מחצי שעה ועד שעה מלאה, הוא כאלף שקלים אולם, כאמור, גם המוניטין והניסיון משחקים תפקיד וניתן למצוא בוררים ידועים ומוכרים שגובים שכר שעה גבוה בהרבה ויש הבוחרים לשלם להם כבקשתם, משום מומחיותם בתחום הסכסוך או בשל המוניטין של הבורר כמשפטן.

הליך בוררות

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא כללי עריכת דין